fbpx

Zveřejněno: 16. 5. 2017

O tom, že fosilní paliva nebudou k dispozici navěky, nikdo nepochybuje. Přestože však vyčerpání zásob ropy a zemního plynu ještě není na pořadu dne, boj o to, který z alternativních pohonů se nakonec prosadí místo těchto zdrojů, nabírá na obrátkách. Momentálně se v pomyslném ringu utkává elektřina a vodík.

Pokud jde o publicitu, ale i podporu vlád a institucí, je na tom nyní lépe elektrický pohon aut. Popularitu si elektromobily získaly zřejmě díky tomu, jak perspektivně se jeví z technického pohledu – jízda je díky vlastnostem elektromotoru velmi plynulá. Bezkomutátorové motory jsou navíc prakticky bezporuchové a bezúdržbové, životnost je vysoká a účinnost elektromotoru i dobíjení akumulátorů dosahuje až 90 %. Elektromobily neprodukují jízdou výfukové plyny, a přestože je nutné do jejich ekologické stopy započítat výrobu elektřiny v elektrárnách, je jejich vliv na životní prostředí lepší než u klasických aut.

elektro vs vodik shutterstock 573049891

V současnosti u nás jezdí asi 1500 elektromobilů a jejich zastánci jsou přesvědčeni, že pokud jde o dlouhodobý výhled, na nic jiného se ani jezdit nebude.

Elektrofandové hýří optimismem

V elektromobilitě vidí perspektivu jak výrobci aut, tak ekonomové a potažmo vlády a nadnárodní organizace. I u nás existuje program podpory elektromobility a počet aut na tento pohon roste – v současnosti u nás jezdí asi 1500 elektromobilů a jejich zastánci jsou přesvědčeni, že pokud jde o dlouhodobý výhled, na nic jiného se ani jezdit nebude. Je tedy jen otázkou, kdy tento stav nastane.

„Vodík pohonem budoucnosti s jistotou nebude, i když by si to mnozí přáli. Bohužel totiž platí, že v případě tohoto paliva jde jen o obtížně uloženou elektřinu. Nedá se fyzikálně levně vyrobit a je obtížné jej získat jinak než ze zemního plynu. Pohon na baterie bude daleko efektivnější a ukazuje to i současný start těchto technologií,“ říká předseda české Asociace elektromobilového průmyslu Jaromír Marušinec.

Vodík není zralý na K.O.

Za odepsaný ale vodík nepovažují všichni. Svými výhodami dokáží auta na vodíkový pohon elektromobilům směle konkurovat – jejich provoz je stejně tichý a také neprodukují škodlivé emise. Vodíkové články převádějí energii ukrytou v atomech vodíku přímo na elektrickou energii, využívají k tomu kyslík, který s vodíkem elektrochemicky reaguje, vzniká při tom elektrická energie a voda.

V jízdních vlastnostech se elektromobilům také vyrovnají. A dokonce oproti elektrickým vozům disponují i nezanedbatelnými výhodami. Nemají například problém s časem určeným pro dobíjení – vodíkové vozy je možné natankovat stejně rychle jako auta na fosilní paliva, zatímco čas nabití elektrického vozu i v rychlonabíjecí stanici se počítá v desítkách minut a v domácí nabíječkce o výkonu 240 voltů řádově v hodinách.

elektro vs vodik shutterstock 506979619

Stavba čerpací stanice pro vodíkové vozy představuje velmi vysoké náklady, není tedy divu, že se do jejich budování firmy nehrnou, dokud nebude dost zákazníků. Vzniklá tak začarovaný kruh, protože automobilky zase nechtějí vyrábět auta, u kterých si spotřebitelé nemohou doplnit palivo.

Vodík s problémem finančním

Tankování vodíku ale problémem, i přes uvedenou výhodu, zůstává. Stavba čerpací stanice pro tyto vozy představuje velmi vysoké náklady – až dva miliony dolarů, není tedy divu, že se do jejich budování firmy nehrnou, dokud nebude dost zákazníků. Vzniklá tak začarovaný kruh, protože automobilky zase nechtějí vyrábět auta, u kterých si spotřebitelé nemohou doplnit palivo.

Situaci by mohly změnit investice automobilek, které k tomu vede ostrý konkurenční boj, v němž nechtějí zaspat nový trend. Počet vodíkových tankovacích stanic by tak mohl začít růst rychleji, zvlášť pokud by se do jejich podpory zapojily vlády a energetické společnosti.

Jak tedy dopadne souboj elektřina versus vodík, není ještě rozhodnuto, při povrchním pohledu „na body“ vede elektřina, to se ovšem může vzhledem k rychlosti technického rozvoje i nepředvídatelným obratům v ekonomickém uvažování změnit.

Čtěte také:

Luxusní elektro-limuzína, která splní všechna vaše přání? Opravdu!

Revoluce v dopravě na dohled. Z Prahy do Brna za 15 minut?

Budou hlubiny oceánů skrývat obří baterie?

 

foto: Shutterstock, zdroj: Asociace elektromobilového průmyslu, VUT v Brně

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...