fbpx

Nejsme kavárenští povaleči. Prostor pro osobní rozvoj zkrátka potřebujeme 1 fotografie
foto: Shutterstock

Podle amerického sociologa Raye Oldenburga představují kina, divadla a jim přilehlé podniky protipól vůči „prvnímu místu," jímž je domov, a „druhému místu," tedy práci či škole. „Třetí místa" nám dopřávají prostor pro odpočinek a získávání inspirace.

Zveřejněno: 11. 4. 2025

Kina, divadla či divadelní bary a kavárny mají podle sociologické teorie „třetího místa“ v životě člověka jakožto tvora kulturního významné místo. Americký sociolog Ray Oldenburg je přesvědčen o tom, že takzvaná „třetí místa“ potřebujeme pro duševní zdraví, abychom se zde mohli rehabilitovat, rozvíjet, regenerovat, konverzovat, zkrátka kulturně se vyžívat.

Koncept „třetího místa“ je nyní živým argumentem v Itálii, kde se jedná o uzavření starých kin, protože se během covidu a vlivem rozvoje streamovacích platforem přestala využívat. Řada slavných umělců se proti tomu postavila a argumentují právě tím, že jde o důležitá „třetí místa“, navíc mnohdy i s významnou historií. Čeká boj o existenci postupně kina po celém světě?

Spokojený život vyžaduje zapojení ve třech oblastech

Koncept „třetího místa“ Oldenburg poprvé představil ve své knize The Great Good Place z roku 1989. V ní vyslovuje názor, že aby byl lidský život šťastný a vyrovnaný, potřebuje zapojení ve třech oblastech – doma, v práci a na třetím místě. Třetí místa fungují jako základní prostředí pro neformální veřejný život, nabízejí spojení, komunitu a družnost. Jde o kavárny, parky nebo i sportovní centra a další místa soustředěná kolem nějakého společného zájmu podporujícího komunitní a občanskou angažovanost, třeba i o kadeřnický salon. Třetí místo lze metaforicky označit za jakési lepidlo společnosti, jeho úkolem je lidi spojovat a budovat komunity.

„Třetí místa“ nefungují jako společenské lepidlo jen v případě dospělých, stejný efekt mají i na komunity dětí. Rovněž jde o místa, která děti navštěvují mimo čas, jejž tráví doma a ve škole. Může jít o různé provozovny mimoškolních aktivit, kde se dělá sport nebo různé hry, třeba i venkovní hřiště nebo vnitřní herničky, dále o veřejné knihovny, různé kluby nebo například i o skate či bike park. Vhodná třetí místa pomáhají dětem podle Oldenburga rozvíjet smysl pro sebe, vědomí většího světa přesahujícího hranice toho, v němž se dnes a denně pohybují, umožňují jim ocenit život a poznávat jeho rozmanitost.

Lepší startovní podmínky i vyhlídky do budoucna 

Významné postavení třetích míst v životě lidské společnosti potvrzují i bádání dalších společenských vědců. Výsledky jednoho z nich například ukazují, že třetí místa pomáhají studentům podporovat pozitivní asociace vůči školním a akademickým povinnostem tím, že jim pomáhají získat důvěru ve své vlastní schopnosti. K podobným závěrům došli i autoři dalších počinů popisujících, že jakmile se vytvoří pozitivní vztah mezi studentem a školou prostřednictvím třetích míst, následují pozitivní změny ve vnímání sebe sama a v rostoucí sebedůvěře.

Prostředí, umožňující spojit se s pozitivními vzory, jimiž se mohou stát všichni, se kterými vlídně promluvíme, učí děti i dospělé čelit výzvám a smysluplně se zapojit do komunity.

Konkrétní příklad by mohl vypadat třeba takto: Dívku, která nemá ráda tělocvik, ale má zájem o tanec, zapíšou rodiče do mimoškolního kroužku scénického tance. Tam zjistí, že v určité formě pohybu vyniká, že je šikovná, tanec ji začne bavit a díky tomu získá vyšší sebevědomí a bude schopná uplatnit pohybové dovednosti i v jiných disciplínách, počínaje například gymnastikou přes atletiku a postupně i na míčové hry. A pokud jí nepůjde všechno úplně ideálně od ruky, nebude si z toho alespoň díky zdravé sebedůvěře dělat těžkou hlavu.

Vědci tvrdí, že jakmile se vytvoří popisované pozitivní asociace, objeví se hmatatelné akademické přínosy – u studentů, navštěvujících milované třetí místo (jako třeba v případě naší modelové dívky tanečnice), je menší pravděpodobnost, že předčasně odejdou ze školy kvůli špatnému prospěchu či výchovným problémům, naopak dosahují lepších výsledků, a dokonce se ukázalo, že pravidelně plní domácí úkoly. Podle výsledků jiné analýzy dále pravidelné navštěvování třetích míst až o sedm procent zvyšuje pravděpodobnost, že student po střední škole nastoupí na vysokou, což zase zlepší šance na vyšší výdělek, jakmile studia ukončí a nastoupí do zaměstnání.

Moc vystoupit ze škatulky a rozšířit si obzory

Pozitivní vliv třetích míst na životní pohodu člověka ovšem dalece přesahuje akademické sféry popisované výše, účast na chodu třetích míst je také spojována s osvojováním si správných společenských návyků, tedy s umem pohybovat se ve společnosti a jednat s lidmi. Pravidla a normy platící na třetích místech jsou obecně zaměřeny na podporu pozitivního sociálního chování, což nejen dětem, ale i dospělým pomáhá regulovat své projevy tak, aby se všem společně příjemně fungovalo.

Jen si to připomeňme: Do kina nebo divadla se pěkně oblékneme; když vejdeme, slušně a nahlas pozdravíme; buď potkáme nějaké známé a pustíme se do hovoru ohledně toho, jak se nám daří, případně rozebereme představení/film, což se může rozvinout do dalších zajímavých debat – cvičíme se v umění konverzovat.

Protože právě tím, že trávíme čas s lidmi, si nejlépe osvojujeme behaviorální dovednosti. A dochází-li k tomu v kulturním prostředí „třetího místa“, učí se o sobě účastníci této diskuze uvažovat jinak než jen jako o rodičích a dětech, zaměstnancích a podřízených, studentech a učitelích – „třetí místa“ dávají vyniknout specifickému charakteru každého člověka, zbavují nás škatulek, do nichž nás oblékají „místa první“ (domov) a „druhá“ (zaměstnání, škola). A ke změně tohoto uvažování dochází nejen na individuální, ale také na kolektivní úrovni – nejde jen o rodiče, studenty, pracující, podnikající, jde o jedince, sdílející podobné zájmy, kteří jsou schopni o svých názorech hovořit kultivovaně, bez hádek, vulgarit a agrese, protože takové chování se do kulturního prostředí „třetích míst“ zkrátka nehodí.

Související…

Osamělí lidé mají tendenci k ještě větší izolaci, tvrdí odborník
Simona Kožuchová

Prostředí, umožňující spojit se s pozitivními vzory, jimiž se mohou stát všichni, se kterými vlídně promluvíme, učí děti i dospělé čelit výzvám, smysluplně se zapojit do komunity, naučit se, jak pozitivně interagovat s ostatními. Najednou zjistíme, že učitelka dějepisu není nudná paní s brýlemi, ale žena, vášnivě se zajímající nejen o dobovou politiku, jejíž přesah dokáže živě popsat v souvislosti se zhlédnutým filmem; že tátovi to v saku moc sluší a že se vůči mámě umí chovat galantně, nebo že paní, která chodí uklízet k nám do vchodu, s námi sdílí zájem o historii a vůbec není tak přízemní, za jakou jsme ji považovali. Naučíme se na sebe i na druhé dívat jinýma očima, možná, že se postupně odnaučíme škatulkovat, objevíme v sobě více laskavosti, které budeme otevírat další a další dveře…

Sečteno, podtrženo: „Třetí místa“ nám poskytují bezpečné prostředí, sloužící k prozkoumávání světa, jenž nás obklopuje. To vede k rozšiřování obzorů, zvyšování sebevědomí, zlepšování vztahů, zdokonalování komunikačních dovedností a zároveň nám to umožňuje odpočinout si od rutiny všedních dní, která dokáže být ubíjející a vyčerpávající.

Italská kina bojují o přežití

V Itálii je významným aktuálním problémem ohrožení historických „třetích míst“. Italský kulturní sektor významně zasáhla koronavirová pandemie, jež kvůli omezením a uzavírkám uvrhla mnoho kin do ekonomických potíží, a ty v mnoha případech vedly až k jejich trvalému uzavření. Souběžně s tím došlo k obrovskému rozvoji streamovacích platforem a jejich popularity, což přispělo k poklesu návštěvnosti kin a změně diváckých preferencí směrem k digitálnímu obsahu. Silným konkurenčním faktorem streamovacích platforem oproti historickým kinům je zejména široká škála obsahu a dostupné ceny. Tyto skutečnosti jsou součástí širší digitální revoluce, ovlivňující italský kulturní průmysl.

Do protestů proti uzavírání historických kin se zapojily i některé významné osobnosti, které tyto kroky považují za nenávratnou ztrátu kulturního dědictví. Na italského prezidenta a premiérku v tomto smyslu veřejně apeloval třeba renomovaný režisér Martin Scorsese, který se osobně ostře vymezil proti přeměně římských kin na hotely nebo obchodní centra. K této výzvě se připojily i další celebrity.

Pokud nechceme, aby taková zajímavá místa měla namále i u nás, podpořme je svou návštěvností. Vždyť je tak příjemné se pěkně obléknout a vyrazit s milovaným člověkem do společnosti, kde můžeme zhlédnout zajímavý film nebo představení, které nás něčím obohatí a donutí nás k zamyšlení.

 

Tipy redakce

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Zde je řešení pro ty, kdo se nechtějí odstěhovat

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Zde je řešení pro ty, kdo se nechtějí...

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...