Generace Z, Zoomers, nebo generace Well. Tak jsou nazýváni mladí, kteří se narodili na přelomu tisíciletí. Vypadají jako my (ostatní), jenomže se ukazuje, že tato generace je jiná. A ne jen trochu jiná, ale ÚPLNĚ jiná.
„Generaci Z odlišuje příklon ke společensky uvědomělým tématům. Od klimatických změn po rovnost pohlaví a věci, které nás nechávaly chladnými. Generace Z se nebojí pozvednout hlas a požadovat změnu. Vyrostli ve světě, kde mají informace na dosah ruky, a nebojí se je používat. Aktivizmus není volba, jsou jako mladí křižáci, kteří si zvolili tento způsob života,“ vysvětluje Zdenka Procházková, studentka oboru komunikace jedné pražské vysoké školy, která se sama výzkumu vlastní generace věnuje ve své diplomové práci.
Generace Z a zdravý životní styl
Pokud jde o generaci Z, výzkumy ukazují, že se velmi zajímá o své zdraví. Zapomeňme na stereotypní představu teenagerů, kteří se cpou nezdravým jídlem; generace Z spíše popíjí zelené koktejly a cvičí jógu. „Jedním z hlavních důvodů posedlosti generace Z zdravím je obrovské množství informací, které mají k dispozici. Díky internetu, který slouží jako jejich osobní zdravotní guru, se generace Z stala více uvědomělou v oblasti zdraví než kterákoli jiná generace před ní,“ vysvětluje pro Flowee psycholožka Kristýna Matoušková. „Viděli vzestup biopotravin, byli svědky fitness revoluce a důležitost duševního zdraví si velmi dobře uvědomují. Zanedbávat svou pohodu už není cool, naopak je ´in´ být tím, kdo má v ruce zelený koktejl,“ komentuje s nadsázkou.
Mladí lidé, kterým říkáte generace Z, oslavují odlišnosti, prosazují rovnost a odmítají se přizpůsobovat zastaralým společenským normám. Tolerance je pro nás nesmírně důležitá. Stejně tak v budování kariéry to není o tom, že bychom byli líní. Naopak je v nás přirozená touha po cílevědomé kariéře.
Skutečnost, že generace Z chce žít za každou cenu zdravě, jim ale do života přináší i spoustu strachu a obav. Nebojí se toho, že přijdou o nejžhavější večírky nebo společenské události; děsí se toho, že přijdou o zdravý a plnohodnotný život. Nástup wellness influencerů na sociálních sítích mladé lidi jen podpořil v odhodlání přijmout životní styl, který ctí fyzickou a duševní pohodu.
Oslava tolerance, odlišnosti a úspěchu
Hodnoty jako inkluzivita a rozmanitost jsou hnacím motorem generace Z. Je odhodlána bořit bariéry a vytvořit svět, ve kterém se každý cítí přijat. Doba tolerance je tady a generace Z je v čele.
„Mladí lidé, kterým říkáte generace Z, oslavují odlišnosti, prosazují rovnost a odmítají se přizpůsobovat zastaralým společenským normám. Tolerance je pro nás nesmírně důležitá. Stejně tak v budování kariéry to není o tom, že bychom byli líní. Naopak je v nás přirozená touha po cílevědomé kariéře. Na rozdíl od předchozích generací, které možná upřednostňovaly stabilitu a finanční úspěch, je naším cílem najít ve své práci smysl. Vím, že to zní trochu jako fráze, ale chceme mít pozitivní vliv na svět a nebojíme se střídat zaměstnání, dokud nenajdeme to, co skutečně chceme,“ říká o svých vrstevnících Zdenka Procházková.
Kde chtějí pracovat?
Starost o duševní pohodu a zdraví vede u generace Z k tomu, že na rozdíl od svých předchůdců dává od počátku své kariéry duševnímu zdraví přednost. Uvědomuje si, jakou daň si na předchozích generacích vybralo vyhoření, a aktivně vyhledává pracovní prostředí, které podporuje duševní pohodu. „Rovnováha mezi pracovním a soukromým životem je pro ně základní hodnota.
Příslušníci generace Z jsou spíše architekti budoucnosti, kteří mění společenské normy a požadují místo u stolu.
Generace Z se snaží harmonicky propojit osobní a profesní život. Flexibilní pracovní podmínky, možnost vzdáleného přístupu a dostatek volna nejsou jen výhodami, ale zásadními prvky. Organizace, které dávají přednost rovnováze mezi pracovním a soukromým životem, si nejen udržují talenty z generace Z, ale také pěstují kulturu, která podporuje produktivitu, kreativitu a trvalou spokojenost zaměstnanců,“ končí exkurz Kristýna Matoušková.
Architekti budoucnosti
Je tedy generace Z ve velkém měřítku skutečně pro nás starší jakousi „generací z Marsu“? Zdaleka ne, nebo by alespoň neměla být. „Příslušníci generace Z jsou spíše architekti budoucnosti, kteří mění společenské normy a požadují ´místo u stolu´. Díky své lásce k autenticitě, oddanosti sociální spravedlnosti a posedlosti zdravím a wellness jsou to právě oni, kdo definuje, co to znamená být mladý a nezastavitelný. Ostatně, jak můžete vidět i v amerických výzkumech, někteří odborníci nazývají generaci Z i ´generací Well´ právě proto, že se zajímá o wellbeing,“ hodnotí pro Flowee Kristýna Matoušková.
Generace Well vyhledává péči, která přesahuje rámec tradiční lékařské ordinace. Při rozhodování o zdravotním stavu se řídí proaktivním přístupem: 56 % z nich věnuje čas a peníze preventivním zdravotním opatřením. Více než polovina respondentů si uvědomuje, že spánek je nejdůležitějším opatřením v oblasti zdraví. Během pandemie změnilo 40 % příslušníků generace Z své spánkové návyky, aby upřednostnili péči o sebe sama.
Co říká průzkum?
Generace Z se na vlně změn pouze pasivně neveze – je jejich strůjcem. Mění trendy v oblasti wellness, práce, a dokonce i zdravotní péče. Nedávný průzkum Instagramu ve spolupráci se společností Worth Global Style Network pronikl do myslí 5 000 účastníků z generace Z v USA, Velké Británii, Indii, Jižní Koreji a Brazílii a osvětlil jejich hlavní priority a touhy pro letošní rok.
Místo bujarých večírků, popíjení alkoholu, zkoušení drog a střídání partnerů jsou pro nás stěžejní přátelské vztahy, dobrý a zdravý životní styl a členství v posilovně. Tohle je prostě cool.
Které to jsou? Především udržování zdraví, zkoumání kariérní dráhy a cestování. „Místo bujarých večírků, popíjení alkoholu, zkoušení drog a střídání partnerů jsou pro nás stěžejní přátelské vztahy, dobrý a zdravý životní styl a členství v posilovně. Tohle je prostě cool. A proto, abychom to měli, musíme něco dělat,“ říká Zdenka Procházková.
Podle stejného výzkumu se generace Z hlásí k podnikání, přičemž třetina považuje samostatnou výdělečnou činnost za nejlepší cestu k bohatství. Touha po osobním rozvoji je zřejmá a snaha o holistický přístup k životu se odráží v jejich rozhodnutích – od zdravějšího životního stylu až po hledání kariéry.
Generace Z přináší na pracoviště silného podnikatelského ducha, který hledá cesty k růstu, učení a ovlivňování. Aktivně přispívají neotřelými nápady, přijímají výzvy a touží po smysluplné změně. Organizace, které podporují toto myšlení poskytováním mentoringu, příležitostí k růstu a platforem pro inovace, mají dobrou pozici pro přilákání a udržení talentů z generace Z.
Můžeme se inspirovat
Láska generace Z ke všemu digitálnímu představuje pro zdravotnické společnosti jedinečnou příležitost. Přibližně 44 % respondentů vyjádřilo v průzkumu ochotu sdílet osobní zdravotní údaje pro podrobnější přehled o svém zdravotním stavu. Zdravotnickým organizacím se tak otevírají možnosti prolomit tradiční bariéry sdílení dat a vyvinout efektivní způsoby, jak sloučit údaje generované pacienty s oficiálními zdravotnickými záznamy.
Vzhledem k tomu, že generace Z přijala myšlenku, že „je v pořádku nebýt v pořádku“, je pro ně duševní zdraví hlavní prioritou. Dokonce až 39 % respondentů průzkumu z generace Z uvedlo, že pravidelně využívá terapii.
Do nového roku tedy můžeme vstoupit s pocitem, že generace Z pouze nesleduje trendy, ale vytváří podmínky pro budoucnost, která upřednostňuje holistické zdraví, zahrnuje podnikání a přináší revoluci ve zdravotnictví. A to je dobré pro nás všechny, nemyslíte?
Reklama
foto: Shutterstock , zdroj: Autorský článek