Země radilů se proměnila v zemi koučů. Od Instagramu po Linkedin mi mladí, starší, usměvaví, vážní, v pohybu či za stolem vysvětlují, jak mám něco udělat lépe, jinak či co vůbec raději nedělat. V očích jim plane nadšení z objeveného a já se dostávám pod tlak, že bych jim ublížil, zklamal je, pokud nekliknu, nedám follow a vůbec že se neseznámím s tím, co mi daná osoba chce sdělit. Ona mne totiž nečeká nějaká obyčejná nabídka předražených hrnců nebo šperků skoro jako pro anglickou královnu, nýbrž zásadní změna toho, jak pracuji, jak cvičím a vlastně jak vůbec žiji.
Někdy si říkám, co ti všichni dobří lidé, kteří mi nabízejí, že vědí, jak mi pomohou s mým zásadním problémem, nebo pro mě naopak objeví onen tajemný detail mé práce, který spustí lavinu dalších správných rozhodnutí, vlastně dělají, když netočí svůj obsah, jak oni říkají.
Z náhody se udělá trend, ze štěstí strategie, z neznalosti filozofie a jedeme pěkně storýčka „Jak na to“.
I přišel jsem na to, že oni již mají hotovo. Jsou úspěšní, drží v rukách šém bohatství, mají ve svých mobilech aplikaci štěstí, jednoduše, oni již zjistili, jak okouzlit svět, a ochočili si ho pro svoje zájmy a potřeby.
Z náhody trend
Moji oblíbenci jsou koučové jednoho úspěchu. Vyhráli zápas, prodali svůj první grafický manuál, získali velkou zakázku v dříve okresním městě a už se vrhají na radění nám ostatním, kterak se to má dělat.
Z náhody se udělá trend, ze štěstí strategie, z neznalosti filozofie a jedeme pěkně storýčka „Jak na to“. Není nic divného na tom, když chce člověk vykřičet do světa radost z toho, že se mu něco povedlo. Ani není žádná generační výjimka, že první šťouch považujeme za samozřejmý počátek série úspěchů, nikoliv bonus od osudu, který nám byl dán, abychom získali čas a mohli opravdu pracovat a učit se.
Nekonečný prostor na sociálních sítích nám umožňuje každou věc prodat dvakrát. Jednou pro svůj původní účel – například, když jsme vytvořili pro klienta logo a merch – a podruhé jako radu těm ostatním: Podívejte, jak se mají dělat loga. A protože existuje mezi lidmi rozšířená iluze, že se dá námaha obejít tak, že vám někdo prodá kouzelnou radu na úspěch, obchod s rozdáváním moudrostí jen kvete.
Když prostě nevím
Mojí oblíbenou disciplínou sledování koučů jsou jejich osobní příběhy. Většinou mladý muž zvolna přichází k luxusnímu autu či k vozidlu, které považuje za statusové, načež se vás v textu ptá něco ve smyslu, jestli chcete vydělávat "x set tisíc měsíčně". A vám objevitel kulatosti Země sdělí hlubokým hlasem někoho jiného, že on také byl nikdo a pařil s kamarády, ale díky tomu, že natáčí tahle videa, tak se má skvěle. A vy můžete také, dejte follow a víc najdete v popisku.
Demonstrovaná pokora do reklamy nepatří a byl bych naivní trouba, kdybych ji v tomto oboru po komkoliv požadoval. Přesto mi od jisté doby přijde správné, že když ne před klienty, tak alespoň před studenty začínám svoje moudra tím, že napíši velkými písmeny NEVÍM. Chci tím říct, že mě stále fascinuje poznávat nové věci. A k těm starým a ohmataným se vracím, protože mnohdy až časem či novými znalostmi pochopím jejich skutečný nebo alespoň další smysl.
Reklama
foto: Shutterstock, zdroj: Autorský článek