Mark Zuckerberg, šéf Facebooku, se občas přihlásí ke společenské odpovědnosti. Jedním z těchto záchvatů dobra je novinka, která se týká Facebooku a Facebookem vlastněného Instagramu. Obě aplikace jsou místem, kde je možné trávit hodiny času denně, bez většího přínosu pro uživatele. Občas to někomu z uživatelů dojde, tak si raději zvolí jiné aktivity. A Facebook a spol. upozaďují nebo úplně opouštějí. Facebook tedy učinil "pragmatický vstřícný krok".
Reklama
Aplikace je jednoduchá a mnohé takové už také existují. Má uživatele informovat o tom, kolik času na Facebooku a Instagramu tráví, a dokonce jim doporučuje, že by si také mohli dát pauzu. Berme to ale, prosím, se značnou rezervou.
Ani pro nás samotné nebude od věci se podívat, kolik že jsme toho času prohospodařili lajkováním postů.
Tento krok Facebooku není podle The Wall Street Journal překvapivý, veřejnost, a to nejen ta odborná, poměrně dlouho ví, že nadměrné trávení času na sociálních sítích může být škodlivé. Zuckerberg už oznámil, že chce své ovečky chránit před zneužitím dat, násilím a tak dále. Což ale po aféře Cambridge Analytica, která se provalila letos v březnu, neznělo úplně důvěryhodně.
Návrat k lidem?
Ke zlepšení image Facebooku nové funkce jistě přispějí. A vlastně ani pro nás samotné nebude od věci se podívat, kolik že jsme toho času prohospodařili lajkováním postů, které pro své zaměstnavatele v potu tváře propagují social media manažeři.
Samotní lidé na síti firmě nevydělají. Musejí klikat na reklamy. A to dělají přesně ti, kteří na produktech firmy tráví mnoho hodin denně.
Finanční růst Facebooku se zpomalil, tak je třeba odvést pozornost od problémů peněz a vrátit se k základu jeho podnikání – tedy k lidem. Materiálu, bez kterého by byl nejenom Facebook namydlený. Experti Facebooku poukazují na skvělou práci svých kolegů specializujících se na duševní zdraví. Firma prý chce, aby byla její síť používána "účelně a pozitivně". No, i Facebook rozhodně v poslední době potřebuje mohutné PR. Cílem Public Relations ale není nic jiného, než přivést k Facebooku a Instagramu aspoň tolik lidí, kolik tam bylo před skandálem. Jenže samotní lidé na síti firmě nevydělají. Musejí klikat na reklamy. A to dělají přesně ti, kteří na produktech firmy tráví mnoho hodin denně, protože nemají nic lepšího na práci.
Jen pro aplikaci
I k funkcím samotným je potřeba přidat pár poznámek. Uživatelé je ve svých aplikacích budou pravděpodobně objevovat postupně, například po aktualizaci, tak jak je to v podobných případech obvyklé. Půjde o jednoduché grafy, které budou ukazovat počet minut, které uživatel v aplikaci stráví za den v týdnu, a bude možné nastavit upozornění, pokud uživatel překročí zadaný časový limit. Jde jenom o aplikace, takže pokud budete další čas na Facebooku a Instagramu trávit na webu, do statistik v aplikaci se vám započítávat nebude. Což je trochu divné, Facebook by přece měl mít možnost počítat čas trávený jedním přihlášeným uživatelem, že?
Když vás Facebook upozorní, že jste svůj čas už vyčerpali, tak jeho zprávu prostě odklepnete a jedete dál.
Možnost kontrolovat čas strávený na sociálních sítích si osobně představuju trochu jinak, ale budiž. Jde o první jednoduchý krok, který umožní zjistit, kolik času trávíte v aplikaci Facebooku třeba na svém telefonu. Můžete si nastavit upozornění, že jste dosáhli vámi zvoleného denního limitu. Jenže když vás potom Facebook upozorní, že jste svůj času už vyčerpali, tak jeho zprávu prostě odklepnete a jedete dál. No, zda je tato novinka opravdu cestou ke snižování plýtvání času na sociálních sítích a krokem k lepší duševní hygieně, ukáže až čas. Firmě se každopádně ukáže přesný čas, kdy jste na jejích sítích aktivní.
foto: Shutterstock, zdroj: The Wall Street Journal