Mark Zuckerberg, generální ředitel Facebooku, celá léta nabádal k tomu, aby lidé žili více otevřeně a propojeně. V posledních letech je ale té otevřenosti a propojenosti už tolik, že mnohým začíná lézt krkem. Vrací se starý dobrý mail, který dává spojení se světem, ale poskytuje zároveň dostatečnou dávku soukromí. A vrací se i newsletter. Vlastně jako taková staronová sociální síť.
Facebook, Twitter, Instagram. Aktualizace stavu, fotky, videa, pravidelné zprávy o momentálním psychickém rozpoložení... Sociální média smývají rozdíly mezi veřejným a soukromým životem. Propojují tak, až už to není příjemné. Veřejnost se proto podle listu The New York Times začíná stahovat z veřejného do soukromého a používá k tomu nástroj, který je prověřený desetiletími. Jako únik od všetečných sociálních médií dnes lidem slouží obyčejný mail.
Změny situace si zřejmě povšiml i sám Zuckerberg, v reakci na což začátkem března prohlásil, že Facebook by se v budoucnu měl zaměřit spíš na soukromé konverzace než na veřejné příspěvky.
Substack a Revue
Na nově se rozvíjející touhu po „offline svobodě“ a volání po odklonu ze sociálně-mediálního prostoru reaguje i řada čerstvě vznikajících firem, jako je třeba Substack nebo Revue. Ty se snaží uspokojit a zároveň skloubit potřebu samoty a touhu po společnosti. Jsou to vlastně podpůrné programy pro začínající psavce, copywritery, blogery i spisovatele. Nabízejí šablony pro mailové newslettery a zároveň ukazují, co se píše a čte. Můžete si sem zapsat jakoukoliv pohnutku mysli, zajímavý nápad, podnět, domněnku, zkrátka cokoliv, co se vám honí hlavou a co chcete dostat ze sebe ven.
Americkými zpravodajskými servery se inspirovalo i pražské Flowee City. Své newslettery rozesílá od března. Přihlásit se k jejich odběru může každý.
Výhodou oproti sociálním sítím je, že si píšete pro sebe, slangem spisovatelů do šuplíku a následně to můžete, ale nemusíte sdílet – buď čtenářům rozešlete, nebo ne. A když máte štěstí nebo dobrý nápad, může být vaše psaní i ohodnoceno.
Podle Christophera Besta, výkonného ředitele Substacku, podněcují sociální média určité negativní vzorce. Právě ony byly nakonec hlavním impulsem, aby Best a jeho tým vyvinuli něco, k čemu by se lidé volající po změně mohli uchýlit. K zasílání newsletterů se tak vracejí i mediální společnosti, jako je třeba The Skimm, Axious, Vox, BuzzFeed nebo CNN. Cílem je prohloubit vazbu se čtenáři. Americkými zpravodajskými servery se inspirovalo i pražské Flowee City. Své newslettery od března rozesílá především lidem, kteří mají možnost rozhodovat o Praze. Přihlásit se k jejich odběru může ale každý. Do schránek přicházejí každý pátek ráno jako takové víkendové čtení i s tipy, kam se v sobotu a neděli v Praze vydat.
Návrat ke klasice
Newslettery či zpravodajské přehledy by mohly znamenat úlevu nejen pro běžné uživatele sociálních sítí, ale také pro velké vydavatele. Podle Martijna de Kuijpera, generálního ředitele Revue, je právě pro vydavatele provoz sociálních médií příliš nestálý a nelze na něj dlouhodobě spoléhat.
Reklama
E-mail nabízí osobnější spojení. Něco jako elektronickou soukromou konverzaci. „Nemusíte bojovat s algoritmem, abyste se dostali k publiku,“ přikyvuje novinář Casey Newton, který má v magazínu The Verge na starosti rubriku o sociálních sítích The Interface. „S informačními bulletiny můžeme znovu vytvořit přímá spojení s lidmi, které jsme ztratili, když přišla sociální média,“ dodává. Informační bulletiny navíc otevírají prostor i začínajícím spisovatelům, kteří mohou čtenářům účtovat měsíční poplatky za odebírání čtiva. Jde vlastně o klasické předplatné převedené do elektronické podoby.
foto: Shutterstock, zdroj: The New York Times