fbpx

Zveřejněno: 28. 4. 2017

Čínský milionář William Li přináší světu zcela revoluční elektromobil. Po modelu 1000-PS-Boliden předvedl koncept aut Nio Eve. Nevypadá příliš přesvědčivě – nicméně i tak představuje důležitý milník v technologickém rozvoji elektromobilů.

William Li vytvořil jedno z nejrychlejších aut na světě. Paradoxně právě tento člověk, jehož auto EP9 drží rychlostní rekord pro elektronická auta v Nürburgringu (německý motoristický okruh), řekl: „Je pro mě mnohem důležitější komfort v autě, než akcelerace vozidla.“

Pohodlí především

Proč najednou čínský internetový milionář přikládá takovou důležitost pohodlí a službám? Nejspíš kvůli jeho poslednímu projektu, elektromobilu Nio Eve. Konceptem je to spíše lounge (limuzínový typ) než sedan (konvenční typ auta). Řízení tohoto „obývacího pokoje na kolech“ vyžaduje autopilota. Až šest pasažérů si v něm může užívat koženou pohovku s integrovanou spací židlí a obrovská okna, která nabízejí pohled jako z akvária.

Přední sklo je vybaveno digitální obrazovkou s průhledným OLED displejem, filmy a internetem. Digitální srdce vozu by mělo znát své pasažéry tak dobře, že jim splní všechna přání, nabídne jim pohodlí, dokonce i cílovou destinaci, aniž by si o cokoliv z toho museli říct. „Díky tomu si můžete užít cestování bez obav,“ říká Li.

Jako pódium pro svoji premiéru si Li nevybral Ženevský autosalon, ale technologickou konferenci v Texasu. Jeho heslo zní: „Pohodlná jízda je pro naše zákazníky stejnou samozřejmostí jako internet v mobilu.“

Může se stát Eve skutečností?

Eve mohlo být představeno v Texasu a ne v Ženevě z určitého důvodu. Li se tak možná snaží vyhnut přímému srovnávání s konceptem aut Sedric od Volkswagenu. Svět autonomní jízdy bez řidiče totiž není úplná novinka. A společnost Daimler se svým autem F 015 také ukázala, že řízení je jenom malou součástí jízdy a že v budoucnu bude záležet více na komfortu a digitalizaci.

Auta jako Sedric a F 015 jsou ale pořád ještě budoucností. A sám Li udělal svým způsobem krok zpět. Zatímco jeho model sportovního auta EP9, které představil před několika měsíci, byl vytvořen jako miniatura, Eve je pouhá studie. Li věří, že prototyp by mohl být hotový v roce 2020.

Na světě je řada čínských milionářů a miliardářů, kteří aktuálně rozhazují zlaté pruty v automobilovém průmyslu. Perspektiva elektromobilů a robotických taxislužeb, stejně jako úpadek významu spalovacích motorů, nabízí řadu příležitostí do budoucna. Někteří investoři chtějí využít předpokládaný otřes v automobilovém průmyslu k tvorbě nových značek.

William Li je jedním z nich a nikdo by neměl podceňovat miliardu dolarů, kterou už nashromáždil na vytvoření nové značky. Společnost Nio založil před třemi lety a už má 2 000 zaměstnanců. Zatímco ústředí a vývoj hardwaru se nachází v Číně, softwarové centrum leží v Silicon Valley a designéři se zase nacházejí v Mnichově. V polovině dubna chce také předvést nový model postavený v Šanghaji, který bude k dispozici v Číně od roku 2018.

snimek obrazovky 2017 04 25 v 15.11.46

NIO Eve je zatím pouhá studie. Prototyp by mohl být hotový v roce 2020

Jeho velké dobrodružství

Dvaačtyřicetiletý Li nikdy neprojevoval přílišnou skromnost. Prozatím založil 40 společností a svůj vstup do automobilového průmyslu popsal jako „největší dobrodružství svého života“. Prozatím ale plánuje vstoupit pouze na americký a čínský trh. Evropa na něj ještě není připravená a rozhodně na její trh nevstoupí před rokem 2025.

I kdyby mělo Nio Eve představovat selhání, specialista na analýzu trhu Tom Sieber z agentury Berylls oceňuje důležitost podobných projektů: „Vývoj elektromobilů by nebyl tak daleko, kdyby se Tesla a jiní narušitelé statusu quo nesnažili tak výrazně postavit na nohy.“ Protože jakkoliv se William Li snaží nabídnout svým zákazníkům maximální komfort, dělá svět o něco méně komfortní pro své soupeře.

 

Čtěte také:

Airbus pracuje na létajících elektronických autech pro městská centra

Video: Jako superpadouch! Miliardář Jeff Bezos navlékl robotický oblek

Revoluce v dopravě na dohled. Z Prahy do Brna za 15 minut?

 

 

foto: NIO, zdroj: Spiegel

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...