fbpx

Zavinil potopení Titaniku ledovec? Ano, ale je to jen půlka pravdy 1 fotografie
zdroj: Shutterstock

Důkazy naznačují, že ledovec dílo zkázy jen dokonal: Titanik byl ohrožen už před vyplutím

Zveřejněno: 9. 4. 2023

Existuje řada teorií, které se snaží nešťastný konec Titaniku na dně moře vysvětlit navigačním pochybením posádky, konstrukčními nedostatky plavidla nebo špatnými bezpečnostními opatřeními. Někteří experti ale mají za to, že neslavný konec slavné lodi má ve skutečnosti na svědomí oheň stejnou měrou jako ledovec.

Oslabený trup

Novinář Senan Molony se věnuje výzkumu Titaniku a okolností jeho potopení více než 30 let. Během analýzy fotografií, které byly pořízeny hlavními techniky před vyplutím z loděnice v Belfastu, si na pravé straně trupu všiml 9 metrů dlouhé černé stopy. Těsně vedle místa, kde ledovec loď o osudové noci 14. dubna 1912 prorazil.

„Díváme se přesně na oblast (lodi) zasaženou ledovcem a zdá se, že v tomto konkrétním místě se nacházely slabiny trupu nebo jeho poškození ještě předtím, než loď opustila Belfast,“ popisuje Molony. Odborníci posléze potvrdili, že stopy na trupu lodi byly opravdu s největší pravděpodobností způsobené požárem, který započal ve skladu paliva v jedné z lodních kotelen už tři týdny před samotnou srážkou.

Utajený požár

Požár, vzniklý během konstrukce, se dělníci snažili uhasit – vzhledem k velikosti plamenů a teplotě dosahující až 1000 stupňů Celsia ale zcela neúspěšně. I tak se vedení společnosti White Star Line v čele s prezidentem Josephem Brucem Ismayem rozhodlo plánovanou plavbu uskutečnit.

„Stopy po ohni nikdo nikdy nevyšetřoval. Naprosto to mění celý příběh. O požáru se vědělo, ale nebyla mu věnována dostatečná pozornost. Loď neměla být nikdy vypuštěna na moře.“

Podle některých zdrojů dostali důstojníci na palubě Titaniku přísný rozkaz o požáru mlčet, aby mezi cestujícími nevznikla panika. Molony navíc tvrdí, že během naloďování v Southamptonu byla loď schválně otočena tak, aby cestující neměli možnost vidět poškození, zaviněné stále probíhajícím požárem.

„Tyto stopy po ohni nikdo nikdy nevyšetřoval. Naprosto to mění celý příběh. Od odborníků na metalurgii slyšíme, že když na ocel působí takováto teplota, křehne a její pevnost se sníží až o 75 procent,“ říká Molony. „O požáru se vědělo, ale nebyla mu věnována dostatečná pozornost. Loď neměla být nikdy vypuštěna na moře.“

Ledovec je pouhá špička ledovce

Podle Molonyho se jedná o „dokonalou bouři mimořádných faktorů“, které se zrovna v daný okamžik sešly – požár, ledovec a také zločinná nedbalost.

Ačkoliv srážka s ledovcem je bezpochyby nepříjemnou události při každé plavbě, jen málokdy vede k bezprostřednímu potopení zaoceánské lodi. Zvláště tak masivní, jakou byl RMS Titanic. Záleží na několika různých faktorech jako rychlost lodi během srážky, její konstrukce i aktuální technický stav.

A právě z důvodu probíhajícího požáru byl trup Titaniku oslaben natolik, že srážka s ledovcem a vzniklé poškození se mu stalo osudným. Navíc se posádka snažila dostat požár pod kontrolu spalováním více uhlí, což vedlo k příliš vysoké rychlosti lodi v okamžiku nárazu.

Ať už byl požár v kotelně hlavní příčinou potopení Titaniku nebo ne, posbírané důkazy jasně podporují teorii, že k němu došlo už před vyplutím ze Southamptonu. V takovém případě by nebyl za smrt 1 500 cestujících zodpovědný nikdo jiný než Joseph Bruce Ismay a někteří další vrchní představitelé společnosti White Star Line.

Související…

Nehoda vlaku v Ohiu je ekologická katastrofa. Jde o druhý Černobyl?
František Mašek

foto: Shutterstock , zdroj: The Independent

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...