Operační systémy mají většinou své osobní inteligentní asistenty, které můžeme ovládat hlasem. Tento software se přizpůsobuje uživatelským jazykům, vyhledáváním a preferencím. Občas někoho vidíme při řízení, jak méně či více marně diktuje adresu dané cílové stanice. To je ale tak jediná zkušenost, kterou s hlasovými asistenty reálně máme.
Příkladem těchto asistentů jsou Siri od Applu (známe i díky seriálu Teorie velkého třesku) nebo Alexa od Amazonu. Říkáte si, že takového asistenta nevyužíváte a ani nevíte, proč byste to měli dělat. Jsem na tom stejně, nepatřím ke generaci, která by si se svým počítačem musela povídat, respektive zadávat příkazy hlasem. Proč je tedy firmy do svých systémů přidávají?
Ještě si moc nerozumíme
Uznávám, že například hlasové ovládání hudby v telefonu při řízení auta má něco do sebe. Ale to není ten pravý asistent, tak jak si ho představuju. S asistentem bych si chtěl plnohodnotně zakonverzovat, nejenom dávat příkazy k provedení jednotlivých úkolů. Siri a ostatní se sice prý umí učit, ale přehled vtipných situací, kdy dojde k nepochopení mezi člověkem a strojem, stále nastává nepříjemně moc.
Možnost mluvit na počítač a dostávat relevantní odpovědi, které se pak dají vhodnými dotazy doladit, je lákavá. Pokud se skutečně projeví, že jsou asistenti učenliví a potřební, přestanou být vysmívanou hříčkou technologického prostředí.
Asistent, který pomůže hlasem ovládat telefon či počítač a slouží třeba i k úkolování navigace nebo hledání vhodného představení v kině, je pořád jenom ovládání stroje hlasem, nic víc a nic míň. Na asistentech se ovšem pilně pracuje a stávají se chytřejšími, logicky reagují a můžete si už troufnout pokládat trošku záludnější otázky.
Důležitější než hlas je vztah
Já jsem vždycky snil o tom, že si budu jednou s počítačem povídat. Když se ptám Googlu (ať už hlasově, nebo písemně), občas položím dotaz, „kde je nejbližší automyčka“ místo pouhého „automyčka“. Google a ostatní vyhledávače začínají rozumět a asistenti budou jakýmsi tlumočníkem pro další služby a aplikace.
Reklama
Možnost mluvit na počítač a dostávat relevantní odpovědi, které se pak dají vhodnými dotazy doladit, je lákavá. Pokud se skutečně projeví, že jsou asistenti učenliví a potřební, přestanou být vysmívanou hříčkou technologického prostředí a budeme je využívat i jinak než pro pobavení.
foto: Shutterstock