fbpx

Video znázorňující Marka Zuckerberga, jak zlověstně promlouvá o vlivu Facebooku, je falešné. Společnost ale prohlásila, že deepfake neodstraní.

Zveřejněno: 26. 6. 2019

Angažovaní umělci Bill Posters a Daniel Howe vytvořili ve spolupráci s reklamní společností Canny falešné video, v němž zakladatel Facebooku pronáší zlověstná proroctví o temné moci jeho vlastního virtuálního dítka. Obraz je orámován nápisem Zvyšujeme transparentnost reklam, aby vypadal jako součást segmentu zpráv. Původně instagramový příspěvek je velmi přesvědčivý, jedná se ale o podvrh. Možná, že Zuckerberg něco takového někdy skutečně prohlásil, rozhodně o tom ale nenatočil video a neposlal jej na Instagram.

Jeden muž kontroluje data ukradená milionům lidí

Originální video, které sloužilo jako předloha pro vytvoření zmiňované věrné kopie, pochází ze září 2017, kdy se Zuckerberg vyjadřoval o zásazích Facebooku do výsledků voleb v Rusku. Podle Instagramu byl padělek vytvořen pomocí AI algoritmu společnosti Canny.

„Představte si to na okamžik: Jeden muž, s naprostou kontrolou nad miliardami dat ukradených lidem, se všemi jejich tajemstvími, životy, budoucností,“ říká virtuální Zuckerberg ve videu, které oběhlo Instagram. „To všechno díky Spectru. Spectre mi ukázal, že ten, kdo kontroluje data, ovládá budoucnost.“

Zločinecká organizace nebo exhibice?

A kdo je ten Spectre? Zločinecká organizace známá z dobrodružství agenta 007 Jamese Bonda? Že by byl Zuckerberg napojen na tajnou zločineckou organizaci? Konspirační teorie o tom již na internetu samozřejmě kolují, není tomu ale tak. Spectre se jmenuje výstava filmů společnosti Canny, která se v rámci Sheffield Doc Fest konala ve Velké Británii. Kromě falešného Zuckerberga se zde objevily i další virtuální alter age, třeba Kim Kardashianové nebo Donalda Trumpa.

Kdo má v rukou data, má potenciál ovládat budoucnost.

Poselství kampaně Canny je jednoduché: kdo má v rukou data, má potenciál ovládat budoucnost. Ještě děsivější je fakt, že v rámci představení své nové technologie reklamní společnost vkládá výroky do virtuální podoby „nebožáka“, kterého si vybrala za pokusného králíka.

Falešná videa nebudou odstraněna, jen filtrována

Skutečný poprask ale způsobilo až zveřejnění videa předsedkyně Sněmovny reprezentantů v USA Nancy Pelosiové, které bylo záměrně zpomalené tak, aby vypadala, že je opilá. Společnost Facebook, vlastník Instagramu, tak konečně musela zaujmout jasné stanovisko: mohou falešné nebo poupravené soubory tohoto typu zůstat na očích veřejnosti?

Každý by zřejmě čekal, že když se obětí podobného podvrhu stane i výkonný ředitel společnosti, potom daná společnost něco takového zakáže. Opak však je v tomto případě pravdou. Mluvčí Instagramu uvedl, že s podobným obsahem budou zacházet stejně jako se všemi jinými dezinformacemi. Tedy pokud je kontroloři třetích stran označí za nepravdivé, nebudou zařazovány do seznamů doporučených nebo do hashtagů.

Hrajeme si na bohy: tvoříme lidi

Zakladatelé reklamní společnosti Canny, která celý ten humbuk spustila, Omer Ben-Ami a Jonathan Heimann se pochlubili, že jejich výtvory jsou inspirovány algoritmy Washingtonské univerzity a standfordským programem Face2Face. Na jejich základě vytvořili vlastní algoritmus jménem Al, který dokáže podle obrazu, pohybů a gestikulace osoby vytvořit její poměrně přesnou virtuální kopii. Že výsledek je skutečně realistický, dokládají videa, která byla představena na výstavě Spectre.

Podle Ben-Amiho se v algoritmu Al ukrývá velký potenciál, který spočívá ve schopnosti vytvořit fotorealistický model lidské bytosti. „V našem digitálním vývoji to představuje ohromný krok, který dává naději, že by každý z nás mohl mít svou vlastní digitální kopii, univerzálního věčného člověka. To změní způsob, jakým sdílíme a vyprávíme příběhy, vzpomínáme na naše blízké a vytváříme obsah,“ nechal se slyšet Ben-Ami. Otázkou ale je, k čemu chce společnost tohoto „ohromného“ potenciálu využít. Aby to nebylo k „ovládnutí miliard lidí a rozhodování o jejich tajemstvích, snech a budoucnosti“, což jsou slova, která vložila do úst virtuálního Zuckerberga…

Související…

Fake news sdílejí sedmkrát častěji: Změní stárnoucí populace internet?
Jan Handl

Tipy redakce

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

Život ve městě zvyšuje riziko úzkostí. Co dělat, když se nechcete odstěhovat?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...