Každý rok se jen v Severní Americe a Evropě dohromady vyhodí jídlo, které by třikrát nakrmilo všechny hladové světa. Naštěstí už existují technologie a iniciativy, které se snaží takto zbytečnému plýtvání předcházet. Konkrétně v Praze je jednou z nich například projekt Bezezbytku, podporující veřejné lednice, do kterých může kdokoliv přinést jídlo, které nespotřebuje, a kdokoliv jiný si je odsud může odnést. Další úspornou novinkou je i platforma s názvem AAHI, která snižuje nejen množství jídla z restaurací, které by jinak skončilo v koši, ale také částku, kterou za něj zaplatíme. V současnosti funguje převážně v hlavní české metropoli a postupně se rozšiřuje i do dalších měst Středočeského kraje. Nyní je do ní zapojeno více než 50 podniků a další budou podle spoluzakladatelky Sofie Khomutové přibývat, včetně některých zahraničních v Londýně, Bukurešti či Amsterodamu.
„Cílem platformy je učinit planetu více udržitelnou a vyhnout se zbytečnému plýtvání potravinami. Vzhledem k tomu, že lidé se dožívají vyššího věku a medicína se neustále vyvíjí, očekává se, že populace vzroste na 14–15 miliard. A všichni budou potřebovat něco jíst,“ říká Sofia, která nám ochotně odpověděla na dotazy ohledně toho, jak aplikace, kterou si můžete zdarma stáhnout, funguje a jaké výhody uživatelům i planetě přináší.
Sofie, jste spoluzakladatelka platformy. Jak jste přišli s nápadem na její založení?
Chtěli jsme se pustit do projektu, který by uspokojil naši ambici budovat lepší budoucnost za využití nejmodernějších technologií. Zmiňujeme-li “lepší budoucnost”, vyvstává samozřejmě mnoho otázek, jako například co se má zlepšit, pro koho a jakou měrou. Postupem času jsme pochopili, že právě zaměření na globální problém plýtvání s jídlem a neúčinné distribuce potravin může potenciálně zlepšit život celé populace. O tom, jak výrazně, zatím můžeme jen polemizovat.
Kdo je převážně vaše cílová skupina? Sociálně nejslabší lidé asi nebudou mít peníze na pořízení chytrého telefonu, do kterého by si mohli aplikaci stáhnout…
Možná vás to překvapí, ale i ty nejchudší rodiny v Africe nemají nutně domov či bankovní konto, mají ovšem (chytrý) mobil. Právě proto jsou platformy jako například M-pesa v chudých zemích na vzestupu.
V současnosti stavíme platformu, která může být aplikována na různá odvětví potravinového průmyslu. Přemýšlíme už ale také nad tím, jak propojit farmáře přímo na obchody za pomoci AAHI Harvest nebo rovnou na spotřebitele prostřednictvím AAHI Eat. V následujících měsících se budeme soustředit na spotřebitelský trh v evropských zemích, abychom pochopili přesné, pro regiony specifické ekonomické ukazatele, které nám pomohou najít ten správný balanc mezi udržitelným byznysem poskytujícím kvalitní služby a konkurenčními podmínkami. Chceme všem našim partnerům poskytnout rozumné řešení. Ale zpátky k vaší otázce – věříme, že více i méně majetní lidé mohou z AAHI benefitovat stejnou měrou.
Říkala jste, že cílem platformy je vyhnout se zbytečnému plýtvání potravinami. Kolik jídla se dá díky této aplikaci ušetřit?
Když se podíváme na celosvětová čísla, každý rok přijde vniveč 1,3 miliard tun jídla, pokud sem zahrneme velkoobchod, farmaření a všechna potravinová odvětví. Pouhá ⅓ se dostane až ke spotřebiteli. Pak začínají být čísla nepřesná – mnoho společností a států nevede záznamy o tom, kolik se toho vyhodí.
Za rok skončí v koši 200 milionů tun jídla z restaurací a obchodů s potravinami. I pokud zachráníme jen zlomek, bude to mít pozitivní dopad.
To je další věc, které bychom se chtěli věnovat. Řekněme, že v koši skončí polovina, tedy 200 milionu tun za rok, jen v jídlech z restaurací a obchodů s potravinami. I pokud zachráníme pouze zlomek z tohoto množství, bude to mít pozitivní dopad.
Jak přesně vaše platforma funguje?
Jak už bylo řečeno, AAHI není pouze mobilní aplikací, jde o cloudovou platformu, která funguje jako globální online trh s jídlem a příbuznými produkty. Kromě uživatelských aplikací jako například AAHI SELL nebo AAHI EAT, zvládá tento cloud automaticky mnoho dalších funkcí, třeba sledování objednávky, zasílání notifikací všem zúčastněným v transakci a také upozornění na zajímavé nabídky v blízkosti konkrétního uživatele. Cloud také umí každý týden automaticky vytvořit, poslat, a dokonce zaplatit faktury našim partnerům a mnoho dalšího.
Náš hlavní cíl je optimalizace spotřeby jídla.
Pokud bych měla být konkrétní, tak u AAHI EAT si po stažení aplikace vybere uživatel jídlo z aktuální nabídky a zaplatí kartou v aplikaci. Jakmile je jídlo připravené, zákazník obdrží notifikaci s QR kódem, kterým se při převzetí prokáže. Další možností je AAHI FEST , kdy si na food festech zákazník naskenuje kód, který bude na stánku, a díky tomu uvidí v telefonu celé menu. Jídlo zaplatí prostřednictvím aplikace a po obdržení notifikace, že je jídlo hotové, si jej skočí vyzvednout. Žádná hotovost, žádné fronty.
Mohu si v případě AAHI EAT objednat jídlo i dovážkou?
Existuje mnoho společností, které rozvoz jídla dělají opravdu dobře, a s nimi určitě chceme v budoucnu navázat spolupráci. Náš hlavní cíl je optimalizace spotřeby jídla, a ačkoliv již máme několik nápadů, jak vyřešit logistiku, zatím se k jejich realizaci nechystáme.
Kolik mohu díky aplikaci ušetřit z původní ceny jídla?
Partnerské podniky nabízejí pokrmy se slevou až 50 %, přičemž náš systém dovoluje nastavit cenu až do 99 %, což znamená jídlo téměř zdarma. Cenotvorbu necháváme na podnicích.
Zmiňovala jste i AAHI Fest – které české food festy ji například využívají?
Tuto službu jsme spustili minulý týden a právě teď probíhají první vyjednávací schůzky. Musím podotknout, že zájem o ni je obrovský.
Reklama
foto: Michaela Cásková, zdroj: aahi.io