fbpx

V roce 2028 má na Ruzyni vyrůst nová přistávací dráha, nafoukne se Terminál 2 a o dopravu na letiště se už má postarat vlak, který pojede z Masaryčky přes Bubny

Zveřejněno: 15. 11. 2019

Pokud vše půjde podle plánů, v roce 2028 se kromě nové přistávací dráhy na pražském letišti dočkáme také vlakového spojení z Masaryčky přímo na Ruzyni. První cestující by se mohli svézt na letiště vlakem už 1. června 2020: "První část dopravní megastavby, trať z Masaryčky přes Negrelliho viadukt až do nádraží Praha-Bubny, by se měla otevírat už 1. června 2020," uvedl ředitel Správy železniční dopravní cesty Jiří Svoboda. A pak už se bude jen osm let čekat na to, až se železnice dotáhne k rozšířenému letišti.

Rok 2028 a dokončení celého projektu, tedy protažení železnice až na "zvětšené" letiště, bere jako prioritu i předseda vlády. "Osobně jsem panu Svobodovi přikázal, ať to dokončí. V den, kdy se otevře nová přistávací dráha, se také svezou lidé vlakem z Prahy na letiště," řekl Andrej Babiš.

letiste tiskovka

 Zatím ale Ministerstvo financí definitivně schválilo jen financování první etapy rozšíření druhého terminálu (toho, ze kterého se létá do států EU) letiště. To přijde na 16 miliard korun a doba dokončení připadá opět na rok 2028. Zároveň by se měla dostavět další přistávací ranvej, která k terminálu vede.

Chceme, aby Letiště Praha jelo v čele pelotonu, ne jen pasivně reagovalo na trendy v okolních zemích.

Rozšiřovat terminál je každopádně potřeba. Počty cestujících se neustále zvyšují, a letiště je tak na hraně svých provozních kapacit. Každých 15 let se na Ruzyni zdvojnásobí počet letadel, loni letiště servisovalo 150 tisíc vzletů a odletů. V roce 2018 odbavilo letiště 16,8 milionu cestujících, letos se odhad pohybuje kolem 17,7 milionu. "Pokud nechceme být nevýznamným regionálním letištěm, musíme investovat," říká Václav Řehoř, předseda představenstva Letiště Praha. "Proto jsme velice rádi, že nám ministerstvo schválilo první etapu. Přispěje to k rozvoji letecké dopravy v České republice, včetně možnosti otevírání nových leteckých spojení."

Alena Schillerová, ministryně financí (a tedy nejvyšší šéfka jediného akcionáře letiště) souhlasně přikyvuje: "Chceme, aby Letiště Praha jelo v čele pelotonu, ne jen pasivně reagovalo na trendy v okolních zemích, a proto jsme schválili první etapu dlouhodobého rozvojového plánu. Rozvoj bude financován z vlastních zdrojů letiště a nijak nezatíží státní rozpočet."

Turisty v Praze... chceme?

Ne všichni jsou ale z rozšiřování letiště a z další přistávací dráhy nadšeni. Na tiskové konferenci, kde zástupci vlády a letiště plány oznamovali, padaly i otázky, jak jde dohromady snižování ekologické zátěže, ke kterému se Česká republika zavázala, s plánovaným zvýšením kapacity nebo jak se letiště vyrovná s námitkami občanů Nebušic a Hostivic, kterých se stavba nové ranveje dotkne nejvíc a kteří proti zhoršení podmínek dlouhodobě protestují. A konečně také otázka pro Prahu fatální: Sedmdesát procent cestujících jsou turisté. Proč vozit do Prahy další, když se už teď v centru nedá pomalu ani hnout?

Chceme přitáhnout jinou sortu turistů než ty, kteří přiletí lowcostem, spí v Airbnb a do Prahy letí hlavně za levným pivem.

"Co se paralelní dráhy týče, umožní nám uzavřít letiště pro noční provoz. Od půlnoci do 5.30 ráno se nebude létat," řekl Václav Řehoř. "Jsme si samozřejmě vědomi, že pro dva tisíce obyvatel se situace zhorší. My ale s občany dotčených obcí pravidelně komunikujeme, investovali jsme do obcí 600 milionů korun. Na druhé straně ulevíme 200 tisícům obyvatel Prahy 6, kteří hlukem trpí nejvíce." Pražské letiště podle Řehoře také pravidelně od roku 2009 snižuje zátěž CO2 a do roku 2030 chce být uhlíkově zcela neutrální. 

letiste runway

A co se turistů týče, chce letiště soutěžit spíš kvalitou služeb. "Když za námi přijdou lowcostové aerolinky a řeknou ,budeme sem vozit lidi za levno a dovezeme jich sem hodně, dejte nám výhodné podmínky‘, tak o tom nebudeme ani uvažovat," dodává Václav Řehoř. "Problém lowcostové turistiky si uvědomujeme a ve spolupráci s CzechTourismem se zaměřujeme na propagaci Prahy a Česka v zahraničí. Chceme tak přitáhnout jinou sortu turistů než ty, kteří přiletí lowcostem, spí v Airbnb a do Prahy letí hlavně za levným pivem," říká Řehoř. 

Kontrolou do 10 minut

Paralelní dráha už získala jedno z nejdůležitějších povolení, tzv. EIA, tedy posouzení vlivu na životní prostředí. Z celkové šestnáctimiliardové investice do schválené první etapy rozšíření Terminálu 2 přibližně 9 miliard tvoří investice přímo do rozšíření terminálu, zbylých 7 miliard korun půjde do souvisejících staveb, například pojezdových drah, parkovacího domu nebo estakády a dalších dopravních komunikací před terminálem. Paralelní dráha by měla přijít na dalších 15 miliard a náklady na železnici přijdou SŽDC na 44 miliard. 

Po dokončení první etapy rozšíření Terminálu 2 v roce 2028 přibude na pražském letišti celkem devět nových kontaktních letadlových stání s nástupními mosty a gaty pro letadla na krátké a střední tratě. V rámci toho však vznikne také pět alternativních letadlových stání využitelných pro odbavení dálkových letů. Cestující nejvíce pocítí vybudování centrální bezpečnostní kontroly na Terminálu 2: "S pravděpodobností 97 % budete odbaveni do 10 minut," dodává Václav Řehoř. Otázka tedy je, zda se na rok 2028 mají víc těšit cestující, nebo obyvatelé Prahy.

Související…

Na pražské letiště pojede vlak, první stavba už začala
Tereza Hermochová

foto: Shutterstock, zdroj: Letiště Praha

Tipy redakce

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Nejtěžší bylo uvědomění, že nemám opravdu nic, říká bývalý bezdomovec

Flákač, budižkničemu, alkoholik, čórka. To jsou typické konotace, které si mnoho z...

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

Ztraceni v pekle velkoměsta. Proč neumí naplňovat potřeby svých obyvatel?

„Talácel jsem se valícím davem, nikdo si mě nevšiml, nikdo na mě nepohlédl. Až...